fbpx

KONEKO

KONEKO > Blog > Bezpieczeństwo > (Nie)bezpieczeństwo w sieci

Niebezpieczenstwo W Sieci

(Nie)bezpieczeństwo w sieci

Obecnie obserwujemy rosnącą liczbę sposobów na oszustwa czy wyłudzenia danych przy użyciu kanałów online. To zjawisko, choć przykre, jest niestety prawdziwe. Nadchodzące Święta Bożego Narodzenia stwarzają doskonałą okazję dla oszustów do intensyfikacji ataków online. W związku z tym spieszymy z najważniejszymi informacjami w tej sprawie.

Jak działają oszuści?

W ostatnich latach coraz więcej osób pada ofiarą oszustw online, gdzie przestępcy podszywają się pod różne firmy czy instytucje. Bardzo często mamy do czynienia z podawaniem się za pracowników banków, urzędów, a nawet policji. Zdarzają się także oszuści, przedstawiający się jako pracownicy konkretnych firm, np. zajmujących się obsługą stron internetowych czy oferujących różnego rodzaju oprogramowania. 

Pragnąc ostrzec jak największą liczbę osób, prezentujemy poniżej kilka konkretnych praktyk, na które warto zwrócić szczególną uwagę.

Fałszywe połączenia telefoniczne

Oszuści często dzwonią podając się za pracowników firmy oferującej usługi np. z zakresu IT. Warto dodać, że mogą również podawać się za pracowników urzędu skarbowego, banku, policji lub inne podmioty związane z bezpieczeństwem. Bardzo często mamy do czynienia z podszywaniem pod pracowników instytucji, z którymi zazwyczaj kojarzymy wysoki poziom bezpieczeństwa. Zawsze sprawdzajmy tożsamość osoby dzwoniącej, zwłaszcza jeśli oferuje ona wsparcie techniczne lub prosi o poufne informacje.

Sfałszowane mailingi

Przemyślane wiadomości e-mail mogą wydawać się autentyczne, zwłaszcza jeśli zawierają logo firmy czy informacje, które zdają się być prawdziwe. Zawsze sprawdzajmy nadawcę i treść maila przed kliknięciem w jakiekolwiek linki. Szczególną uwagę należy zwracać na adres mailowy, z którego otrzymaliśmy wiadomość. Możemy zweryfikować na oficjalnej stronie danej firmy czy instytucji czy pojawia się tam domena, z której przyszła wiadomość.

Oszukańcze wiadomości SMS

Coraz częściej oszuści wykorzystują również wiadomości tekstowe do przesyłania fałszywych linków czy prób wyłudzeń. Bądźmy czujni i nie podawajmy prywatnych danych w odpowiedzi na SMS-y, zwłaszcza od nieznanych numerów.

Co możemy usłyszeć od oszusta?

Warto zwrócić uwagę na to, że oszuści często próbują uzyskać dostęp do naszego komputera, wykorzystując programy typu AnyDesk. Ten rodzaj oprogramowania może umożliwiać nieautoryzowany dostęp do komputera, nawet gdy jego fizyczny użytkownik nie jest obecny. Dlatego też ważne jest, aby nigdy nie instalować żadnego oprogramowania na swoim urządzeniu na polecenie nieznanych osób. Pracownicy banku, policji lub innych instytucji nigdy nie zalecają instalacji nieznanych aplikacji. W przypadku wątpliwości zaleca się rozłączenie i skontaktowanie się z oficjalną infolinią banku, urzędu, firmy lub innego podmiotu w celu potwierdzenia autentyczności przekazywanych informacji.

Co więcej, naszą czujność powinny wzbudzać zwłaszcza sytuacje, w których otrzymujemy informację o nagle pojawiających się dodatkowych środkach na koncie, a pracownik obiecuje nam odblokowanie lub wypłatę tych środków. Rzekome środki mogą pochodzić z różnych źródeł, takich jak zyski z kryptowalut, zyski z funduszy inwestycyjnych lub innych działań tego typu. Również sytuacje, w których dzwoni osoba podająca się za pracownika działu bezpieczeństwa naszego banku i informuje nas o zablokowaniu karty lub konta z powodu podejrzanej transakcji, wymagają szczególnej ostrożności. 

W takich przypadkach zawsze warto się rozłączyć i zadzwonić na oficjalną infolinię banku, urzędu lub firmy, aby potwierdzić prawdziwość przekazywanych informacji.

Życzymy wszystkiego bezpiecznego w okresie świątecznym.